Dobre rady

Dobre rady

 Nigdy nie walcz z naturą. Jeśli czujesz, że musisz iść do toalety – idź. Inaczej ryzykujesz zaparcie.

 Nigdy nie próbuj wypróżnić się „na siłę”. Możesz nabawić się hemoroidów albo szczeliny odbytu, a to przypadłości nie tylko bolesne i kłopotliwe, ale także mogące prowadzić do kolejnych zaparć, bo zwężają odbyt i utrudniają wypróżnianie. Starając się siłowo rozwiązać problem zaparcia, obciążasz układ krążenia, zwalniając pracę serca, co u osób z chorobą wieńcową może nawet doprowadzić do zawału.

A teraz trochę prostych porad jak możesz sobie jeszcze pomoc.

Rano na czczo wypij wodę z sokiem z cytryny , potem  połknij  jakiś błonnik z  kaktusa  Nopal  i popij 1 szk.  wody.  Po ok.   1 godzinie  można zjeść  śniadanie .  Wieczorem  ok 2 godziny po kolacji czynność powtórzyć.

Prosty masaż organów jamy brzusznej za pomocą oddechów – proste ćwiczenie do wykonania w każdej sytuacji. Wykonaj głęboki wdech, zatrzymaj oddychanie.  Licz do 20. Wykonaj wydech, zatrzymaj oddech i licz do 10. Stanowi to 1 cykl. Powtórz cykl 3-4 razy. Wykonuj to ćwiczenie  3 razy dziennie w dowolnej chwili: po drodze , w pracy, przed telewizorem itd..

Soki, napary, wywary i surówki z roślin.zaparcia_woda[1]

 Rano na czczo  1 łyżeczkę ( 5 ml )  soku z lucerny siewnej wlać do 1 szklanki wody, zamieszać i wypić. Napar z lebiodki -1 łyżkę stołową ziela zalać 1,5 szklanki wrzątku, zaparzać przez 30 minut. Pić po 0,5 szklanki, 30 minut przed jedzeniem. Pomaga na zwiotczenie jelita. Napar z tysiącznika – 1 łyżkę stołową trawy zalać 1 szklanką wrzątku, przykryć i pozostawić na 30 minut. Pić 30 minut przed jedzeniem po 1 łyżce. Delikatnie pobudza perystaltykę. Napar z pokrzywy – 4 łyżeczki sproszkowanych suchych liści pokrzywy zalać 1 szklanką wrzątku, zaparzać przez kilka godzin, wypijać w ciągu dnia. Napar z jagód kruszyny – 1 łyżkę jagód zalać 1-1,5 szklanki wrzątku, zaparzać przez 2 godziny, pić po 1 łyżce 3-4 razy dziennie, można pić po 0,5 szklanki przed snem. Bardzo skuteczny przy wszystkich typach zaparć. Wywar z kory kruszyny – 20g kory zalać 1 szklanką wrzątku, gotować przez 15 minut, pić po 1 łyżce, rano i wieczorem przed jedzeniem.

Napar z siemienia lnianego – 1 łyżeczkę siemienia lnianego zalać 1 szklanką wrzątku, zaparzać przez 20 minut, pić przed snem razem z siemieniem.

Wywar z siemienia lnianego – 1 łyżkę siemienia lnianego zalać 1-2 szklankami wrzątku, zagotować, zaparzać przez 10 minut mieszając. Przecedzić, pić po 3/4 szklanki 2-5 razy dziennie. Koniecznie rano i wieczorem. Wywar szybko się psuje, dlatego zaleca się przygotowywać go bezpośrednio przed spożyciem.

Proszek z siemienia lnianego – Rozdrobnione siemię lniane zażywamy po 1 łyżeczce, rano i wieczorem, popijając ciepłą wodą.

Napar z korzeni łopianu – 2 łyżki suchych korzeni łopianu zalać 2 szklankami wrzątku, zaparzać przez 2 godziny, pić gorące, 0,5 szklanki 2-4 razy dziennie.

Migdały – Kilka migdałów zmiażdżyć i zalać 1 szklanką zimnej przegotowanej wody, zostawić na 15 minut, pić rano i wieczorem po 1 szklance przed jedzeniem.

Algi morskie – Spożywać w niedużych ilościach, lecz często. Namoczone można dodawać do sałatek. Można też suche sproszkowane algi (2 – 3 g) zalać 1 szklanką chłodnej wody i pić przed snem. Algi zawierają dużo błonnika.

Sok z liści mniszka lekarskiego (mniszek lekarski to popularny mlecz) – Pić 6 razy dziennie po łyżce. Jest bardzo skuteczny przy zaparciach. Jest również środkiem żółciopędnym a żółć stymuluje perystaltykę.

Wywar z korzenia mniszka lekarskiego – 1 łyżkę korzenia mniszka lekarskiego zalać 1 szklanką wrzątku, gotować przez 20 minut, zaparzać przez godzinę. Pić po 1 łyżce 2 razy dziennie 30 minut przed jedzeniem.

Napar z korzenia mniszka lekarskiego – 2 łyżeczki rozdrobnionego korzenia mniszka lekarskiego zalać szklanką zimnej gotowanej wody, zaparzać przez 8 godzin, pić po 1/4 szklanki 4 razy dziennie, przed jedzeniem.

Kawa z podsmażonych korzeni mniszka lekarskiego – 1 łyżeczkę od herbaty zmielonych, podsmażonych korzeni zalać 1 szklanką gorącego mleka, pić przed snem. Działa uspokajająco, polepsza przemianę. Bardzo dobrze tonizuje jelita, eliminuje chroniczne zaparcia.

Uwaga :

Przeciwwskazana jest przy nadciśnieniu, ponieważ powoduje wzrost ciśnienia.

Surówka z liści mniszka lekarskiego – Świeże, umyte liście mniszka lekarskiego pokroić, zmieszać z zielonymi liśćmi innych dziko rosnących lub ogrodowych roślin, polać olejem lub śmietaną. Taka surówka zawiera mnóstwo witaminy C, w związku z tym powinni ją jeść wszyscy, nie tylko chorzy na zaparcie.

Napar lub wywar z babki – 1 łyżkę liści zalać szklanką wody, zaparzać lub zagotować, pić po 1 łyżce 3 razy dziennie, 10 minut przed jedzeniem.

Wywar z korzenia lukrecji – 1 łyżeczkę rozdrobnionego korzenia zalać szklanką wrzątku, gotować przez 20 minut, pić po 1 łyżce 4-5 razy dziennie. Można żuć suchy proszek z korzeni. Lukrecja oczyszcza bardzo łagodnie.

Napar z korzenia lukrecji – 2 łyżeczki rozdrobnionego korzenia zalać szklanką zimnej wody, zaparzać 8 godzin, pić po 1/4 szklanki przed jedzeniem.

Tarnina – 3 łyżki suchych kwiatów zalać 0,5 1 wrzątku, postawić na małym ogniu, trzymać pod przykryciem 30 minut nie doprowadzając do wrzenia, pić po kieliszku (50 ml) przecedzonego naparu rano i wieczorem.

Napar z kminku – 1 łyżkę kminku zalać 2 szklankami wrzątku, gotować 3-5 minut na słabym ogniu, pić po 0,5 szklanki 3-4 razy dziennie.

Herbata z dzikiej róży – zaparzać jak herbatę i pić w ciągu dnia zamiast wody. Dobra jest także herbata z nostrzyka, majeranku, mięty, , liści czarnej porzeczki i poziomki.

Napoje z warzyw oraz sok z cebuli – Pić 3 razy dziennie po 1 łyżeczce.

Wywar z cebuli – Kilka oczyszczonych główek cebuli zalać 0,3 l. zimnej wody, doprowadzić do wrzenia, gotować 2-3 minut, przecedzić i od razu wypić. Nalewka z cebuli – Cebulę drobno pokroić, włożyć do butelki, wypełniając ją do 2/3 wysokości. Zalać wódką do pełna, zostawić na 8 dni. Pić przed obiadem 10 kropli na 1 łyżkę wody.

Wywar z warzyw – 2 średniej wielkości ziemniaki pokroić w kostkę, dodać 1 szklankę startej na tarce marchwi i 1 szklankę bardzo drobno pokrojonych łodyg i liści selera naciowego (to niezbędne składniki), można też dodać szklankę startych buraków, kalarepy lub pietruszki. Wszystko zalać 1,5 L wrzątku i gotować metodą przerywaną( kilka razy doprowadzając do wrzenia, zdejmować z ognia na 15 minut). Pić kilka razy dziennie po 0,5 szklanki, 30 minut przed jedzeniem. Super napój warzywny – Przygotowuje się go na bazie wywaru z warzyw, w 1 szklance wywaru zamaczamy na noc 1 łyżkę siemienia lnianego oraz otrąb. Rano wypijamy lekko podgrzany napój nie rozgryzając nasion.

Dynia, nasiona, napar – 1 stołową łyżkę nasion dyni zalać 1 szklanką wrzątku, odstawić na 1 godzinę, pić po 1 stołowej łyżce 3 – 4 razy dziennie. Kefir Kefir z sodą – Rozmieszać 1/3 łyżeczki sody w szklance kefiru, kiedy zacznie się pienić szybko wypić. Pić na noc. Rano jelito wypróżni się bez wysiłku. Kefir z olejem – Do 1 szklanki kefiru dodać 1 łyżkę tłoczonego na zimno oleju. Pić przed spaniem lub rano na czczo.

Ocet jabłkowy 1-2 łyżeczek 6%-go octu jabłkowego dodajemy do 1 szklanki wody (ewentualnie można dodać 1-2 łyżeczek miodu). Pić na czczo 1-2 razy dziennie. Ocet jabłkowy stymuluje perystaltykę, usprawnia trawienie, niszczy drobnoustroje powodujące gnicie, ale nie tłumi normalnej mikroflory jelita.

Miód (2 łyżki na 1 szklankę wody, rano na czczo) tłumi chorobo-twórczą mikroflorę, która gromadzi się w jelicie przy zaparciach.