Przyjazne bakterie

Przyjazne bakterie .Całe jelito grube i dolny odcinek jelita cienkiego  zasiedlone jest użytecznymi bakteriami, które tworzą mikroflorę jelit. Tu rozkładają się niestrawione resztki pokarmu oraz powstaje kilka witamin z grupy B i witamina K, a zarazki chorobotwórcze są  zatrzymywane i neutralizowane. Zadaniem mikroflory jelit jest utrzymanie prawidłowych funkcji immunologicznych utrzymując go w ciągłej gotowości do walki z zarazkami chorobotwórczymi.   

Zaburzenia mikroflory jelit powodują różne konsekwencje zdrowotne  nie zawsze kojarzone z żyjącymi w jelitach drobnoustrojami.  Bezpośrednim skutkiem zaburzeń może być biegunka oraz zaparcie. Upośledzone zostają funkcje immunologiczne ,  może rozwijać się uczulenie na produkty spożywcze, nawet mogą pośrednio powstawać nowotwory, szybciej przebiega proces starzenia, na skórze tworzą się wypukłe narośle. zaparcia_woda[1]

W przewodzie pokarmowym człowieka występuje ogromna ilość różnorodnych mikroorganizmów, ogólnie określanych mianem flory jelitowej. U dorosłego człowieka stanowią one około 1,5 kg masy ciała. Większość z nich żyje w symbiozie z ludzkim organizmem, ale co ważniejsze – są one niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania; nazywa się je probiotykami. Jednakże inne bakterie mogą być zdecydowanie szkodliwe. Równowagę flory jelitowej łatwo można naruszyć, stosując niektóre leki lub też poprzez inne czynniki, powodujące mnożenie się szkodliwych bakterii: np. stres, niestrawność. Lactobacillus acidophilus to szczególnie odporne i użyteczne bakterie. Potrafią żyć w przewodzie pokarmowym do 10 dni, a nawet dłużej.

  • Tworzą niesprzyjające środowisko dla różnorodnych, szkodliwych patogenów (bakterii Clostridium, E.coli, grzybów, itp.).
  • Mogą wspomagać wykorzystywanie białek mleka, aminokwasów, tłuszczów i laktozy, uczestniczą także w syntezie witamin z grupy B.
  • Z ich pomocą możemy zachować prawidłową florę bakteryjną przewodu pokarmowego, skutecznie wspierając w ten sposób prawidłowe funkcjonowanie naszego układu trawiennego.
  • Aby efekt był lepszy potrzebny jest błonnik  , który korzystnie wpływa na funkcjonowanie żyjących bakterii jelitowych. Wzmaga on uczucie sytości, opóźnia opróżnianie żołądka i w rezultacie organizm „radzi sobie” z mniejszą ilością pożywienia.
  • Dostarczony do naszego organizmu działa niczym gąbka, która pochłania znaczące ilości wody i różnych substancji (np. toksyn, metali ciężkich, kwasów żółciowych, tłuszczów i cholesterolu), spełniając idealną rolę „czyściciela” okrężnicy.

·  Warto dodać, że odpowiednia ilość błonnika ma także pozytywny wpływ na zdrowie naszego układu sercowo-naczyniowego.